andreamalinsofia.blogg.se

Tonfiskröra

Publicerad 2012-10-04 13:20:00 i Allmänt, Recept,

Denna tonfiskröran gör jag rätt ofta. Funkar till allt, frukost på knäcke, till lunch med en sallad/pasta/bakpotatis osv, eller som mellanmål. Svingott med lite keso, ägg och avokado!
OCH kryddar man mycket smakar det inte så mycket tonfisk. För jag tycker egentligen inte om tonfisk. :P
 
Ok ungefär såhär för en stor portion (håller i kylen flera dagar).
 
4-6 burkar tonfisk i vatten
Turkisk eller grekisk yoghurt
Majonäs
1 rödlök
1 knippe/paket gräslök
Bladspenat
 
Krydda med:

örtsalt
chillipeppar (mycket!)
vitlökspeppar
citronpeppar
curry
gurkmeja
 
Häll av och pressa ut vätskan ur tonfisken.
Blanda ihop tonfisk med yoghurten efter konsistens. Ju mer yoghurt desto krämigare/lösare. Sen har jag bara i en liten klick majonäs. Behövs inte så mycket.
Hacka i rödlök, gräslök och bladspenaten. Spenaten kan hoppas över, men man blir stark av spenat ;)
 
Sen öser du på med alla kryddor. Jag kör bara på, smakar av efter hand men har alltid i sjukt mkt chillipeppar och vitlökspeppar. Den som är känslig för tonfisksmak kan ta lite extra curry och örtsalt.
OBS inget "vanligt" jäkla salt. Havssalt eller örtsalt ska det va!
 
Nu kan du fylla kylen Linda ;) Puss
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

28 år, bor med min sambo och lilla son. Skriver om vardagslivet med barn, lite mat, lite träning, allt möjligt helt enkelt ;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela