andreamalinsofia.blogg.se

Mat och skillnad

Publicerad 2014-10-15 14:29:06 i Allmänt,

Suttit och läst mycket om nötter, fröer mm och dess olika egenskaper. Sjukt intressant och det är väldigt roligt att sedan jag började äta mer av detta har jag i princip inte varit sjuk. Haft förkylningar på gång som sen aldrig brutit ut. Hur härligt?! (Blir jag väl supersjuk imon bara för jag skrev så). :p

Men något jag äter nästan dagligen som inte fanns på min karta för bara några år sedan är:
Nötter i alla dess former, naturella. Mest mandlar, valnötter och hasselnötter 
(Rika på bra fetter, fibrer och protein).
Chiafrön!!!! Visste jag inte ens vad det var tills jag blev gravid o fick upp ögonen. Superfrö med MASSA omega 3.
 2 tsk ger bättre omega 3 än en laxfilé. Sväller i vätska och kan användas i bakning/matlagning/biffar/pannkakor osv istället för ägg. Bästa bästa bästa! Drack mängder av detta när jag var gravidförstoppad :-)
Nyponpulver! Bättre c-vitamin källa är svår att hitta. Citrusfrukter som alla äter och tror dom får i sig c-vitamin. Icke. Detta har jag på Alfreds gröt varje dag med malda pumpafrön för järn och c-vitamin!
Hirs och bovete!
Istället för allt jävla vetemjöl :-) gör gröt, plättar osv på detta. MUMS! Helt glutenfritt och dessutom rikt på järn och mineraler.
Mer grönsaker överlag! Mycket bladspenat
Alltså jag minns när jag o Björn träffades. Fan vad vi åt mycket skit, massa halvfabrikat, drack mycket alkohol, RÖKTE massa. Haha. Nu när vi handlar skulle jag inte ta i en färdig mexikans tacopaj med tång (blev måååånga såna innan). 
Undantag i mycket svaga stunder då vi köpt fryspizza faktiskt. :p när jag åt ost då...
Och rökningen?? Ärligt. Hur kunde jag? Man lever och lär. Tur det.

Jaa. Vad mer...kokosolja till matlagning, i kaffet, bakning. Bästa fettkällan. Eller rapsolja. Finns både med och utan smak så om man inte gillar kokos kan man ändå använda det! Tål höga temperaturer så bra stekolja.

Samt att vi handlar nästan uteslutande ekologiskt. Finns inte ekogurka tillexempel skippar vi gurka o köper nåt annat. Inte svårare än så!


Nötter, fröer, kokos, mjölsorter mm i burkar. Mycket goare och mer inbjudande än påsar i skåpet.

Nu har jag gjort reklam för mycket bra grejer! Allt finns på välsorterad mataffär. Spring o köp (ekologiskt)
;-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

28 år, bor med min sambo och lilla son. Skriver om vardagslivet med barn, lite mat, lite träning, allt möjligt helt enkelt ;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela