andreamalinsofia.blogg.se

Laxsoppa

Publicerad 2012-09-28 08:00:00 i Allmänt, Recept,

Lagade laxsoppa igårkväll. Enkelt och jättegott!
 
4 port grundrecept

Ingredienser:
8 dl vatten
2 st fiskbuljongtärningar
150 g Philadelphia Sweet Chili
0.5 st purjolök, strimlad
1 st broccolibukett, i små buketter
300 g laxfilé, i tärningar

Instruktioner:
Koka upp vattnet och tillsätt fiskbuljongtärningar.
Rör ner Philadelphia Sweet Chili och koka samman ett par minuter.
Tillsätt purjolök och broccolibuketter och låt sjuda någon minut.
Tillsätt slutligen laxtärningar och låt sjuda ytterligare 2-3 minuter. Smaka av med salt och peppar.

Tips:
•Servera soppan med en klyfta lime och hackad färsk koriander.
•Det passar mycket bra att addera färska champinjoner till soppan. Låt dem koka med resten av grönsakerna.
 

Hittade grundreceptet på Philadelphias facebook-sida, men ändrade lite då jag valde att ha naturell philadelphia (och dubblade satsen, tog 300 gram) istället för smaksatt. Så kan man krydda själv istället, tycker det blir godare. Jag körde med ett par teskedar sambal, red curry paste och chilipeppar. Plus liite kanel och sen vitlökspeppar.
Hade också i 1 palsternacka och champinjoner utöver de andra grönsakerna.
Sen rev jag i limeskal och pressade saften. Tillsist öste jag på rätt mycket kokos. (som jag har på allt för tillfället).
Och just det, jag hade inte fiskbuljong utan tog en ekologisk buljong utan massa tillsatser.
 Laxen förstekte jag i ugnen med lite kryddor (chili, vitlökspeppar, gurkmeja, örtsalt) och la sen bara i på slutet.
 
Alltså gjorde jag om det rätt mycket, och det blev så jääääävla gott. Precis lagom spicy o massa smak. Ibland blir jag nöjd med mig själv och detta var ett sånt tillfälle ;)
 
 
Gott!

 
 

Kommentarer

Postat av: Tessan

Publicerad 2012-09-28 08:26:58

Ser riktigt smarrigt ut!

Postat av: Linda Ohlsén

Publicerad 2012-09-28 20:25:21

Det lät inte fel. Kanske vi kan göra när du är hos oss någon gång. Kram Linda!

Svar: Klart vi kan det. Kladdkaka till efterrätt ;)
Andrea

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

28 år, bor med min sambo och lilla son. Skriver om vardagslivet med barn, lite mat, lite träning, allt möjligt helt enkelt ;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela