andreamalinsofia.blogg.se

Det här med käk till barn

Publicerad 2014-08-18 18:22:57 i Allmänt,

Det är än så länge döskoj att laga mat till lillen, eftersom han slukar det med god aptit. Favoriten hittills i grötväg är nog med banan i, men han gillar även äpple o blåbär. Har börjat ha i mer paltbröd nu för järnet, när magen vant sig. Kör på havre och hirs som bas, och kokos/rapsolja.
Torsken var han skeptisk till i början men efter jag blandade med banan några ggr gick även det ner. 
Igår mixade jag torsk, gröna ärtor, blomkål, kikärtor med lite paltbröd, olja och bröstmjölk. Vitpeppar, dill o persilja. Haha han älskade det. 
Ska försöka göra så mycket vegetariskt som möjligt till honom men kommer ju bli en del fisk o kyckling eftersom vi äter det så mycket själva.

Det här med välling är jag fortfarande kluven och lite skeptisk till... Läser man vad det innehåller blir jag mörkrädd. Och kommer han äta fortsatt bra så ser jag ingen poäng med det, då välling i princip är utspädd gröt med mjöl. Får se om jag ändrar mig! Kör nog på med gröt och kvällsamning istället så länge som möjligt. 
Blir det välling kommer jag utan tvekan koka min egen då jag hittat flera busenkla recept. 

Här läste jag lite om välling som stärkte min skeptism ytterligare. Gammalt inlägg men poängen är ju samma oavsett.
http://www.lifezone.se/barn-2/den-skrmmande-sanningen-om-vlling/

Malodextrinet är bland annat en ingrediens jag absolut inte vill stoppa i Alfred. 
Jag är allmänt skeptiskt till mycket som rekommenderas till barn, finns så mycket skräp. Och är man nybliven osäker förälder är det lätt att bara köra på med allt man "ska och bör göra". 
Ibland vill jag bara skita i att vara "jobbig" och ifrågasättande för det hade varit 1000 ggr enklare att bara köpa burkar eller våtservetter och alla crèmer o grejer som är så HIMLA bra. Eller bara handla oekologiskt o billigare osv osv. Göra som "alla andra".
Men peppar mig själv och känner mig ändå bra som orkar stå emot och köra mitt eget race. 
Lätt värt o va jobbig för hans skull.

Kommentarer

Postat av: Edita

Publicerad 2014-08-19 10:58:07

Håller verkligen me dig Andrea 👍😍🙏

Svar: 😘😘😘
Andrea

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

28 år, bor med min sambo och lilla son. Skriver om vardagslivet med barn, lite mat, lite träning, allt möjligt helt enkelt ;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela