andreamalinsofia.blogg.se

Baka raw food

Publicerad 2014-06-23 15:19:31 i Allmänt, Recept,

Lite tips på vad som är bra att ha hemma om man vill slänga ihop något gott ;-)

Nötter
Jag använder oftast mandel, hasselnötter och valnötter 
Kokos
Både flingor och kokosolja 
Dadlar, russin, aprikoser, fikon
Något av dessa att kunna mixa med nötter för att få till en bra botten till kakor osv. Dadlar eller russin tycker jag är godast :-)
Vaniljpulver
Gott i det mesta och drygt, så det räcker länge 
Agavesirap
För att söta med, och även för konsistensens skull. Honung funkar också men agavesirap är godare och påverkar inte blodsockret 
Banan!
Har jag i de flesta bakverk, tillför sötma och supergott att göra chokladcreme på. Funkar även med en mogen avokado!
Bär
Efter tycke o smak, jag föredrar hallon o blåbär. Släng på ovanpå kakan när den är klar
Carob 
Istället för kakao. Ger en lite mildare kolaaktig chokladsmak. Blanda med banan och agavesirap i mixern och du har en svingod crème att bre ovanpå en nötig pajbotten tillexempel :-)
Mandelsmör/jordnötssmör
Kan man slänga i i det mesta. För konsistens o gör att allt håller ihop bra. Och så är det så jäkla gott!!
Kryddor!
Kanel
Kardemumma
Ingefära 
Cayennepeppar 

Det kanske ser mycket ut, men de flesta grejer är ju inget som blir dåligt utan håller länge i skafferiet/kylskåpet. Det enda som är "färskvara" är ju egentligen banan o avokado. Bär kör jag alltid fryst.
Och man måste ju inte ha allt det där hemma samtidigt :-)

När jag bakar så går jag sällan efter recept, jag tycker det är tråkigt :-) tar det jag har hemma och mixar fram en smak jag gillar. Vill man ha det sötare så ta i mer agave eller banan tillexempel... Mer choklad? I med mer kakao eller carob osv.

Men en enkel grej att göra som är super gott är att mixa mandel och kokosflingor  med dadlar (glöm ej ta ur kärnorna!) agavesirap, liiiite vatten och vaniljpulver, kanel o kardemumma. Tryck ut i en form. Mixa sen banan o carob me agavesirap o bre ovanpå.
Eller byt caroben mot lite rivet apelsinskal o pressa ur apelsinsaften. 
Eller ta både och, hehe. Som sagt, man kan blanda hej vilt! 
Ställ i kylen en stund så det gottar ihop sig. 
Sen kan man alltid rulla till bollar istället för att trycka ut i en form om man vill det.

Ibland fuskar jag också. Tar i lite kaffe, eller havregryn/müsli kanske. Eller rostar kokos o nötter i en panna. Det räknas ju inte som raw food, men för mig är inte det så noga. Jag började mest med detta för jag är ett riktigt fikamonster men ville hitta ett alternativ till allt mjöl o socker :-) 

En "fusk raw food" med rostad kokos o mandlar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

28 år, bor med min sambo och lilla son. Skriver om vardagslivet med barn, lite mat, lite träning, allt möjligt helt enkelt ;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela