andreamalinsofia.blogg.se

Att äta för att behaga andra

Publicerad 2014-10-22 07:25:43 i Allmänt,

En tanke som slog mig häromdagen är det här konstiga fenomenet att äta för att vara "trevlig" och behaga någon annan. Exempelvis... Om man fikar på stan. Och den man fikar med INTE SKA HA EN KAKA TILL KAFFET?! Och man själv ska köpa den där enorma kladdiga muffinsen o goffa i sig. Då tror jag många känner att det är mindre kul att fika. (Genreraliserar, men jag tror verkligen det). Att man ska sitta där själv o synda. 
Jag kan vara sån själv så kan utgå från mig själv faktiskt. Eller hur jag varit iaf.
Eller om man tackar nej till tårta på kalaset. "En liiiiiten bit kan du väl ta".
Suck. Varför då? Om man inte vill. Tycker inte ens man ska behöva förklara sig. " jag håller igen" " jag går på diet" "jag fikade så mycket igår" "nej jag är så tjock höhöhö" kan det låta.
Eller så kanske ett "nej tack, det är bra" räcker, eller? Vad man än har för anledning. Man kanske vill äta maten men är nöjd där. 
Och om man INTE är tjock eller allergisk  o ändå tackar nej??? "Hjälp har hon en ätstörning varför ska hon inte fika!!!??"

Gud jag har verkligen varit exakt så. 
Skäms lite. Att det känns lättare att "synda" när man inte gör det själv.
Men det man stoppar i munnen bestämmer man ju över själv. Vare sig man vill fika en sockerkaka eller bit morot eller ingenting alls.

Sen önskar jag dock att fler kunde släppa den där ångestbiten att ta en liten bit kaka. Om man kanske VILL ta en bit men inte gör det för man då känner sig dålig. (Japp, jag har varit där själv). Och istället för att tänka så mycket hela tiden, ta en bit och njuta av det. DET är ju ett problem. Det klassiska allt eller inget-tänket (haha, återigen been there done that). Ta en kaka på kalaset. Köpa en stor påse godis på väg hem för man har redan "sabbat det."

Är så enkelt, borde vara så enkelt.

Eller som den fasen jag är i nu, där jag är nöjd med all god mat. Sällan sötsugen. Är jag sugen på sött äter jag sött (mest raw food) men köpte en helt vanlig sockrig o smörig chokladboll i helgen. För jag ville det. Svingod var den mmm.

Balans hette det va? :-)

Nu ska jag gosa in mig i min varma halvnakna bebis som snarkar här bredvid innan det är dags för morgonkaffe. Fått ur mig lite tankar, mycket bra att skriva av sig här. :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andrea

28 år, bor med min sambo och lilla son. Skriver om vardagslivet med barn, lite mat, lite träning, allt möjligt helt enkelt ;)

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela